Různé okolnosti
Výrobci vozidel s elektrickým pohonem mnohdy udávajà pomÄ›rnÄ› dost vysoký dojezd svých elektromobilů, ovÅ¡em v praxi se na nÄ›j dostaneme horko těžko. Mnoho vnÄ›jÅ¡Ãch faktorů může dojezd dost snižovat. Jsou to tÅ™eba mrazy, ovÅ¡em u mnoha vozidel je vyhÅ™Ãvánà baterie, které tento negativnà vliv dost omezÃ.
Jako běžný uživatel můžeme spotÅ™ebu ovlivnit dobrým nahuÅ¡tÄ›nÃm pneumatik, aby k jejich odvalovánà nebylo potÅ™eba tolik energie. Modernà vozy hlÃdajà nahuÅ¡tÄ›nà sami, takže pÅ™i poklesu tlaku Vás upozornÃ. Také je jasné, že spotÅ™eba roste s hmotnostÃ, pÅ™iÄemž elektromobily jsou těžké sami od sebe, takže v nich nevozte těžké zbyteÄnosti. Dojezd výraznÄ› také snÞà nosiÄ na stÅ™eÅ¡e, protože odpor vzduchu dost stoupne. Jestliže vůz nemá tepelné Äerpadlo, tak pÅ™i vytápÄ›nà spotÅ™ebuje dost elektÅ™iny. PotÞ je také v létÄ›, protože tropické teploty a zahÅ™Ãvánà baterie nenà také úplnÄ› to pravé oÅ™echové.
Rekuperace
StejnÄ› jako u spalovacÃho motoru se nám vyplatà jezdit rozvážnÄ› a snažit se pÅ™edvÃdat. ZbyteÄné zrychlenà pÅ™ed kolonou ve mÄ›stÄ› nám nepÅ™inese úsporu energie ani Äasu. Proto je spÃÅ¡e lepÅ¡Ã defenzivnÄ›jÅ¡Ã způsob jÃzdy. Co nás vÅ¡ak hodnÄ› zajÃmá je rekuperace. DÃky nà totiž dokážeme za jÃzdy pomocà brždÄ›nà baterii dobÃjet, takže náš dojezd na jedno nabità může být opravdu výraznÄ› vyÅ¡Å¡Ã. U mnoha aut si můžeme nastavit jejà intenzitu, pÅ™iÄemž vyplatà se ji mÃt na co nejvyÅ¡Å¡Ã možný stupeň.
Když sundáme nohu z plynu, tak to výraznÄ› pocÃtÃme, protože vůz zaÄne citelnÄ› zpomalovat. Na to je potÅ™eba si skuteÄnÄ› zvyknout, ovÅ¡em má to Å™adu výhod. KromÄ› sluÅ¡ného dobÃjenà totiž Å¡etÅ™Ãme brzdy, protože je budeme potÅ™ebovat o dost ménÄ›. Když tedy budeme dojÞdÄ›t, tak sundáme dostateÄnÄ› vÄas nohu z plynu, pÅ™iÄemž postupnÄ› si vybudujeme dobrý odhad, kdy je dobrý okamžik a pÅ™ÃpadnÄ› nakonec pro plné dobrzdÄ›nÃ.